Je moet je in Thailand bewijzen, stap voor stap

Ruud van der Linden is oprichter en managing director van Vibrant Solution.

Hij begint het bedrijf samen met z’n twee oudste zonen in een Thais tuinhuisje. En bouwt het in een paar jaar tijd uit tot een gewilde milieupartner voor Thailands grootste elektriciteitscentrales.

Dankzij een Zwitserse vinding. Plus eerlijk Nederlands ondernemerschap. En kennis van hoe het werkt in grote Thaise organisaties.

Als Nederlander moet je in Thailand geduld hebben. Je moet je bewijzen. Stap voor stap. Bij de top. En zeker op ook op de vloer.

VN-adviseur voor airport Suvarnabhumi

‘Zie me als meewerkend baas van een middelgroot schoonmaakbedrijf’, nuanceert hij lachend zijn job in de elektriciteitscentrales van Thailand – het land waar de Verenigde Naties hem in 2004 installeert als medeverantwoordelijke voor de verhuizing van Bangkoks internationale luchthaven van Don Mueang naar Suvarnabhumi.

Maar hij is geen doorsnee schoonmaakbaas. Hij haalt geen vinger ter controle langs de bovenkant van spiegellijsten.

Hij klimt, klautert en kruipt met infraroodcamera en laptop door de immense en bloedhete industriële labyrinten van boilers en buizen van ‘power plants’. Stomende elektriciteitsfabrieken. Meer dan honderd meter hoog. De dampende schoorstenen niet meegerekend.

Op zoek naar roet, smurrie en gevaarlijke vuilbrokken

De 17 schoonmakers van Vibrant Solutions (‘onze ketelbinkies’) zoeken naar roet op buizen. Want die aanslag kost veel geld: de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit neemt er fors door af.

Ze speuren naar borrelende teersmurrie, die leidt tot te hoge druk in ketels leidingen en in het ergste geval knallend de productie stil legt.

En ze zijn op zoek naar lava-achtige vuilbrokken die aangroeien in donkere hoeken en gaten. Met het blote oog onzichtbaar. Maar als ze kilo’s zwaar zijn en afbreken, zijn het voor mensen dodelijke projectielen en kunnen machines flink beschadigen.

Milieu-awareness Thai neemt toe

De schoonmaak is ook belangrijk voor de omgeving. Hoe smeriger het buizendoolhof, hoe groter de emissie-uitstoot.

Dat kan gevolgen hebben voor uitbreiding van de productie of voor de bouw van nieuwe centrales:

‘De milieu-arewareness van de Thai neemt snel toe. Mensen komen steeds vaker in opstand tegen projecten die hun leefomgeving aantasten. Je ziet dat overheden bereid zijn naar te luisteren. Dat is een grote verandering.’

Thaise power plants hebben het zwaar te verduren

Elektriciteitscentrales vervuilen zichzelf tijdens het productieproces. Overal ter wereld. Maar Thaise centrales hebben het extra zwaar te verduren.

Het gebruikte gas uit de Golf van Thailand en Myanmar is van slechte kwaliteit. Ook de eigen bruinkool is niet best voor het verbrandingsproces. Alternatieve zwarte kolen uit Indonesië en Australië zijn duur. En investeringen voor centrales op huisvuil en biomassa komen maar langzaam op gang, al zijn ze uiteindelijk goedkoper.

Thailand snakt naar elektriciteit

Tegelijkertijd staan directies onder grote druk om de boel flink op te stoken.

De Thaise economie snakt naar meer elektriciteit. Elke nieuwe shopping mall gebruikt net zo veel stroom als een kleine provinciehoofdstad! Schoonmaak heeft dan geen prioriteit. Zeker niet als je de productie er meer dan een week voor moet stil leggen.

Openstaan voor nieuwe technieken en innovatie

Hij is geen ingenieur. Maar hij heeft altijd open gestaan voor nieuwe technische ontwikkelingen. Voor digitale innovatie.

Als hij in 2011 zoekt naar een idee voor een nieuw bedrijf met z’n zonen, hoort hij in een business lounge praten over een Zwitserse vinding om elektriciteitscentrales sneller, beter en veiliger schoon te maken.

‘Ik wist niets van power plants af. Herinnerde me alleen dat vreselijke ongeluk bij het schoonmaken van de centrale in Geertruidenberg bij ons in Brabant, waar personeel dagenlang onder het puin lag en vijf mensen overleden. Als dat anders kan, dacht ik, dan is dat iets!’

Vroeger lag de centrale bij schoonmaak lang stil

Voor de traditionele manier om een elektriciteitscentrale te reinigen, moet je de hele fabriek stil leggen.

‘Op goed geluk breng je dan hier en daar een beetje dynamiet aan, hoopt dat de rommel vervolgens overal los knalt en daarna zet je er de hogedrukspuit op.

‘Los van het gevaar voor mens en installatie, is het nadeel dat veel onzichtbaar vuil achter blijft. En loop je ook nog kans op roestvorming.’

Gecontroleerd schoon trillen

Met de door hem in Thailand geïntroduceerde Zwitserse vinding (afvalverwerkingsgigant Van Gansewinkel doet hetzelfde in Nederland), blijven centrales tijdens de schoonmaak grotendeels open.

‘Minstens zo belangrijk is dat onze jongens onderzoeken waar de problemen precies zitten. Gebruikmakend van infraroodcamera’s en een computerprogramma. Alleen op relevante plekken brengen ze dan twee gassen samen, die gecontroleerd trillingen veroorzaken en de boel schoon trillen. Vandaar Vibrant Solution.’

De praktijk is een efficiënte leerschool

Ruud van der Linden (Geldrop, 1957) ziet als jongen dat ontwikkelingen snel gaan.

‘Bij moeder thuis hadden ze een smederij. Mijn opa van vaders kant werkte op de turfstrooiselfabriek. Het bestaat allemaal niet meer.’

De HEAO ging hem niet snel genoeg. De praktijk vindt hij ‘een efficiëntere leerschool om aan je toekomst te werken’. Hij komt terecht bij een bedrijf dat iets bedacht om doorlekken tegen te gaan van stortplaatsen, toen een groot milieuprobleem.

‘Met nieuwe technieken oplossingen bedenken voor bestaande problemen, dat fascineert me.’

Digitaal bundelen van data op Schiphol

Hij stapt in 1984 vroeg de nieuwe digitale wereld in als software-salesmanager. Op Schiphol en Scandinavische airports raakt hij betrokken bij digitaal bundelen van alle beschikbare informatie – die van luchtvaartmaatschappijen, gates, douane en weerdienst.

Via eigen bedrijven werkt hij mee aan de opzet van Singapore Terminal 2 en de luchthaven van Brussel. Tussendoor laat hij softwareprogramma’s ontwikkelen voor de internationale oliehandel.

Topbaan in levensgevaarlijk Lima

In 2000 bieden de airports van Singapore en Frankfurt hem een topbaan aan als Chief Commercial Officer van de internationale luchthaven van Lima, de toen gevaarlijke hoofdstad van Peru.

‘Daar ging ik over alles waarmee geld was te verdienen. Parkeren, cargo, taxfree. Prachtig. Maar het betekende ook dat ik potentieel doelwit was voor een kidnap. M’n gezin mocht niet bij me wonen. Ik ging elke zes weken op en neer naar Nederland. Dat houd je niet heel lang vol.’

Thailand is hemel op aarde

Na Peru is Thailand voor hem en zijn gezin dan ook de hemel op aarde, als hij in 2004 namens de VN-luchtvaartpoot ICAO aantreedt als Coördinator Business Service bij de bouw van Suvanabhumi Airport – ‘qua architectuur een van de mooiste ter wereld’.

We blijven in Thailand wonen, besluit het gezin als de airportklus erop zit. Het huis in het Naarderbos wordt verkocht. En terwijl de zonen de internationale school Bangkok Patana bezoeken, adviseert pa de airport in Ghana en begeleidt hij Nederlandse bedrijven bij contacten in Thailand.

Internationale school duur maar goed voor netwerk

‘Heeft handen vol geld gekost, die internationale middelbare school hier. Maar het betaalt zich uit. Jongeren bouwen zo al vroeg aan een belangrijk Thais netwerk: De vader van een schoolvriend is nu onze belangrijkste aandeelhouder.’

Vibrant Solution begint in 2012, als zonen Jan Willem (toen 23) en Robert (20) aangeven in Thailand te willen blijven. Alex (toen 14) studeert nu in Nederland.

Alles zelf doen – in overall

‘Ik heb gezegd: jongens, we dragen overalls. Wat we zelf kunnen doen, doen we zelf. We zullen hard moeten werken. Ook ’s avonds. Ook in de weekenden. Daar waren ze het mee eens. En daar houden ze zich aan.’

‘We rollen het bedrijf beetje bij beetje uit. Orde en discipline is het devies. Alleen zo werk je veilig. Alleen zo voorkom je onnodige risico’s. Dat heb ik als dienstplichtig sergeant in Libanon geleerd.’

Nederlanders lopen te hard van stapel

Van der Linden ziet Nederlandse ondernemers in Thailand mislukken in contacten met grote organisaties, omdat ze te hard van stapel lopen.

Ze hebben onvoldoende geduld. Of te weinig geld om de tijd te nemen die je hier nodig hebt.

‘Thai willen eerst voelen en weten dat je onderdeel bent van de samenleving hier. Dat je hier woont met je gezin. Dat je mensen kent. Dat je niet even komt scoren en dan weer weg bent.’

Je moet je ter plekke bewijzen

‘Thaise zakenpartners willen ook met eigen ogen zien wat je doet. Gaan niet af op je cv. Je moet je ter plekke bewijzen.’

Vibrant Solution begint in één centrale met kleine projectjes.

‘We lieten steeds zien wat we deden. En wat het resultaat was. Dan pas krijg je de kans om de zaak uit te rollen. In die ene power plant. En daarna in andere centrales.’

Nederlands ondernemerschap voor Thai verfrissend

Voor Thaise organisaties is de Nederlandse open en directe manier van zaken doen ook verfrissend, denkt hij.

‘Maar dan moet je daar in de praktijk ook wel steeds nadrukkelijk aan voldoen. Door al je informatie te delen. En in ons geval ook door de Universiteit van Chiang Mai de effecten van ons werk objectief te laten controleren. Je moet laten zien dat je niets te verbergen hebt.’

Je bent niet het vriendje van de baas

‘Aan de top krijgen ze met die bewijzen van de universiteit vertrouwen in je. En op de vloer ontdekken ze zo, dat je echt een aanwinst bent en niet zomaar een vriendje van de baas die een mooie klus heeft gekregen. ´

Commitment aan de top en op de vloer vindt hij noodzakelijk om je werk goed te kunnen doen.

‘De top heeft het hier nadrukkelijk voor het zeggen. Maar de vloer kan je werk zo frustreren, dat je de klus verder kunt vergeten.’

Gevaar van gezichtsverlies beïnvloedt overleg

Het aardige van de Nederlandse manier van zaken doen, is ‘dat we in grote Thaise organisaties bruggen kunnen slaan. Tussen top en vloer. Maar ook tussen verschillende afdelingen.’

‘De angst voor gezichtsverlies beïnvloedt hier het onderling overleg. Informatie wordt niet gedeeld. Kanttekeningen worden niet geplaatst. Een directeur operations en zijn collega van maintenance gaan elkaar beleeft uit de weg.’

‘Nederlanders kunnen hen bij elkaar brengen. Door vragen te stellen. Door objectieve informatie op tafel te leggen. Dat is in je eigen belang als ondernemer. Maar ook in dat van de opdrachtgever. ´

Vriendelijk blijven!

Belangrijk is wel dat je het op een vriendelijke manier doet.

‘Door elkaar eerst complimenten te geven. En door je dan hard op af te vragen hoe we het met elkaar nog beter kunnen doen. Dat is in Thailand nog veel belangrijker.’

>>> Ruud van der Linden komt graag in contact met bedrijven die in in Thailand op hetzelfde terrein werken. Contactinfo op website Vibrant Solution.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.